Toto je testovací zpráva

Annotation:

 

Tereza Hradilková (CZ): Švihla

Taneční inscenace roku 2017

Nápad na nové taneční sólo Terezy Hradilkové vznikl při práci na tanečním filmu Beating: „Fascinovalo mě, jak boxeři skáčou přes švihadlo. Líbila se mi lehkost, se kterou se pohybovali, rytmus, který střídali, pohyb rukou a nohou, který byl sám o sobě tancem,“ vysvětluje autorka projektu. 



Taneční představení Švihla dokazuje, že skákání přes švihadlo není jen dětská hra; symbolizuje i ambici, touhu po výkonu, snahu o sebezdokonalování. „Přeskakuješ sám sebe, překračuješ své hranice, nebo jsi naopak uvězněn v opakujícím se kruhu, ze kterého nelze vystoupit?“ ptá se performerka, jejíž dílo získalo letos cenu Taneční inscenace roku.

Tereza Hradilková přinesla nejoriginálnější inscenační koncept, který se objevil v programu. Pro přenesení emocí ženy v běhu jejího života využila oblíbenou a základní dětskou holčičí hru – skákání přes švihadlo, čímž vytvořila tak velikou jevištní metaforu a zároveň podmínky pro svůj pohybový výkon, fyzicky velmi náročný,“ Nina Vangeli.

 

Vincent Mantsoe (ZA): GULA

Ptáci jsou věčnou inspirací, fascinují nejen tím, jak umí létat, ale také osobitou řečí těla, souzněním zvuků s přírodou, vzácnou harmonií i neklidem. To vše vystihuje mistrovské sólo GULA. „Je to destilace ducha ptáků, jak rychle otáčí hlavou, prsty vlní jako větrem provívané peří, jeho přikrčené skoky připomínají zadržovanou sílu orla.“*

Dílo vytvořil Jihoafričan Vincent Mantsoe již roku 1993 a okamžitě sklízel úspěchy. Okamžik, kdy se tanečník doslova převtělí v ptáka, fascinoval diváky v Africe i Evropě a Mantsoe jej rozvinul do pozdější skupinové choreografie GULA MATARI. Získal s ní cenu Rencontres Chorégraphiques Internationales de Seine  Saint Denis i MASA 99 v Abidjanu.

* Marilyn Jenkins

 

Biography

Tereza Hradilková (*1983, CZ) began dancing at age four with the Prague-based Valášek ensemble. After attending the Duncan Centre conservatory, she studied contemporary dance and theatre (mime theatre) at Amsterdam’s Theaterschool. She subsequently worked with French choreographer Claude Brumachon and also collaborated with Fabian Chyle (DE) and Serge Ambert (FR). In the Czech Republic, Hradilková has worked with, among others, NANOHACH (Brut, Woman in the Dunes), VerTeDance (Transforma), Kateřina Stupecká (Sunyata), Andrea Miltnerová (Beneath the Skin), Petra Púčiková (project This Is It at Prague’s MeetFactory), the PONEC – dance venue (her first project, Deadline), and the Forman Brothers Theatre. She is one of leading personalities of studio Truhlárna dedicated to young emerging artists.

Vincent Sekwati Koko Mantsoe comes out of the deeply rooted traditions of Sowet, in the interior of South Africa, where dance was naturally part of family and tribal rituals. At the same time, since childhood he has felt an affinity for several completely non-African performers, including Michael Jackson. In the 1990s, he joined the Moving into Dance (MIDM) program and graduated from GULA with a solo in 1993. Thanks to it and the GULA MATARI group piece, he earned instant recognition, several awards and invitations. After that, he produced a series of autobiographical solos, including his masterpiece KonKoriti (State of Being 2016) and a number of group works for MIDM, but also for the Dance Theater of Harlem, the Ballet Theatre Afrikan, and later European ensembles as well as his own: Association Noa – Cie Vincent Mantsoe. He is currently based in France, but regularly returns to South Africa to continue the intercultural dialogue. He is invited as an excellent teacher, dancer and choreographer who has won many awards.